2019. máj 17.

Cukormentes szülinapi torta (nemcsak) kétéveseknek

írta: Evi Hernaez
Cukormentes szülinapi torta (nemcsak) kétéveseknek

Nem tervezek gasztroblogger lenni, ne ijedjetek meg:), de a múltheti tortám annyira jól sikerült, hogy úgy döntöttem, megosztom a receptet, hátha más is annyira beleszeret,mint mi- Mikel ezt kérte a szülinapjára, ennél nagyobb dicséret nem is kell!

Ha már blogger vagyok, akkor csak mesélek picit a történetéről, mielőtt csak úgy snasszul leírom az elkészítési módot.

img_20190510_222726_edited.jpg

Pablo BLW baba, erről már többször írtam több helyen is. A Baby Led Weaning az a hozzátáplálási módszer, amelyben a babát nem pürék segítségével ismertetjük meg az ízekkel, ételekkel, hanem egyből azt eszi, amit a szülők. Ez nyilván nagy körültekintést igényel, hiszen először a saját étkezési szokásainkat kell felülvizsgálnunk ahhoz, hogy a picinek is a legjobbat taníthassuk meg.

Hiszek abban, hogy a szülői példa óriási fontossággal bír, és nem húzhatjuk ki magunkat a felelősség alól. Ha mi például nem eszünk zöldséget, gyümölcsöt, válogatunk, nincs rendszer az étkezéseinkben, akkor a baba mit lát?  Azt, hogy az a természetes. Ha nem jó evő, ott az esetek nagyrészében (nem az összesben, ne vegyétek a fejemet) bizony a szülő a ludas, ha tetszik, ha nem.

Na de nem hittéríteni akarok, nyilván mindenki úgy csinálja, ahogy akarja. Az én fiam fantasztikusan jó evő, büszke vagyok magunkra, és nekem csak ez számít.

Na tehát mivel BLW, ezért egyéves koráig egyáltalán nem kapott cukros ételeket, és azóta sem nagyon. Ha belegondolok, igazából nincs is itthon kristálycukor. Igyekszem elkerülni, mert semmi szüksége nincsen rá. És az én pluszkilóimnak sem...

Az egyéves szülinapjára egy nagyon finom cukormentes tortát csináltam, aminek a receptjét a BLW Facebook csoportban találtam. Imádtuk azt is, nagyon szép és meglepően finom süti volt, de ha már évente csak egyszer sütök, igyekszem nem ismételni a recepteket.

Marcosnak, Pablo kis barátjának augusztusban van a szülinapja. A szülei ugyanúgy gondolkodnak, ahogyan mi, ők is BLW-znek. Bea, az anyukája olyan receptet talált, amiben szintén nincs semmennyi cukor. Amikor megkóstoltuk a tortát, teljesen ledöbbentünk: valami isteni finom volt! Már akkor eldöntöttem, hogy a második szülinapon ez lesz a nyerő torta.

Datolyával ízesítettem, fantasztikusan jó állagú piskóta közé mascarponeból és tejszínből álló, szintén datolyás krém került...nem hiányzik belőle a cukor, komolyan mondom! Mivel krémet kentem bevonatként is a tortára, nagyon könnyen díszíthető bármivel. Mikel boldogan vállalta a dekoratőr feladatot, aranyos kis gyümölcsöktől roskadozó szépséget alkotott.

img_20190510_222140_edited.jpg

És akkor ennyi rizsa után jöjjön a recept, ami egyébként pofon egyszerű!

Hozzávalók a tortalapokhoz:

3 tojás

3 dl zabtej

0,5 dl extra szűz olívaolaj

18 datolyából készült paszta

1 kiskanál vaníliakivonat

20 dkg teljes kiőrlésű liszt

0,85 dkg karobpor

15 g kakaópor

16 g sütőpor

1 kávéskanál szódabikarbóna

dió vagy mandula ízlés szerint apróra vágva (én kb fél marékkal tettem bele vegyesen)

 Elkészítés:

1. Bekapcsolom a sütőt 180fokra, hagyom jól előmelegedni. Közben kivajazok- lisztezek egy 18centis tortaformát, lehetőleg magas falút.

2. A száraz hozzávalókat egy tálba szitálom.

3. Felverem az egész tojásokat. Mivel sárgájával verjük, nem lesz betonkemény, mintha csak a fehérjéből csinálnánk habot. Akkor jó, ha habos. Értitek, na, haha.

4. Folyamatos keverés közben hozzáadom a zabtejet, az olívaolajat és a datolyapasztát. Ez utóbbi elkészítése nevetségesen egyszerű feladat: órákkal hamarabb beáztattam 18darab kimagozott, szárított datolyát. Ha csak magos van, az sem baj, amint szétázik, simán ki lehet belőle szedni. Amikor már jól kiázott, aprítógépbe tettem nem túlságosan lecsöpögtetve, és jól összeaprítottam. Összeállt egy ragacsos masszává, és kész is! Nagyon fontos: a levet nem szabad kiönteni, ezzel kell később megkenegetni a megsült tésztát, hogy finom szaftos (vagy hogy mondják ezt süti esetében) legyen.

5. Óvatosan beleforgatom a diót/mandulát, majd a tortaformában öntöm.

6. Tűpróbáig sütöm, nekem alul felül sütve 30 perc alatt lett kész.

7. Amikor kihűlt, 3 lapra vágom. Ha nagyon nem megy, elég kettő is, csak akkor kimarad egy adag krém. A masszát három egyenlő részre osztva egyenként is meg lehet sütni a lapokat. Nekem se időm, se türelmem nem volt ehhez, inkább nagyon odafigyelve lapokra vágtam a tortát.

8. Egyenként folpackba csomagolva egy ékszakára hűtőbe teszem őket.

9. A torta összeállításakor, a krém előtt jól megkenegetem a lapokat a datolyák áztatóvizével. Ez nagyon fontos, ne maradjon ki!

10. Megkenem a krémmel, összeállítom, kívülre is krémet teszek, a tetejét gyümölccsel díszítem.

 

img_20190510_173620_edited.jpg

Hozzávalók a krémhez:

400 ml habtejszín

800 ml mascarpone (hihi, azt mondtam, cukormentes a torta, nem azt, hogy diétás)

8 kanál datolyapaszta (nekem 20 datolyából lett ennyi)

1 kavéskanál vaníliaaroma

 

img_20190510_221523_edited.jpg

Elkészítés:

1. Egy tálban addig keverem a mascarponét és a datolyát, amíg a sajt meg nem olvad kicsit. Hozzáadjuk a vaníliát is.

2. A jól lehűtött tejszínt is belekeverem, és így mindennel együtt óvatosan felverem. Nem kell sokáig, csak amíg kenhetővé nem válik.

3. Lehet hűtőben pihentetni valamennyit, de én nem vártam vele, egyből összeraktam a tortát.

Finom, különleges ízvilágú édesség, ami tökéletes a gyerekeknek. Pablo kedvence az áfonya és az eper (ez utóbbit magyarul mondja, hihetetlenül aranyos), egy kis málnával és szederrel kiegészítve csudiszép torta lett belőle.

Próbáljátok ki, én egy óra alatt kész lettem vele, és nagy sikert aratott. Jövőhéten Adriékat is ezzel várjuk, de ne mondjátok el nekik, hihi.

Felvettem a kedvenc receptjeim közé, mostantól biztosan minden évben megcsinálom legalább egyszer.

Szólj hozzá